Iedere leerling leert op zijn of haar eigen manier. Dan kan het een hele uitdaging zijn om moeilijke lesstof voor iedereen behapbaar te maken. Het digibord kan hier op een positieve manier aan bijdragen. Daarom hebben wij 7 creatieve manieren onder elkaar gezet hoe je een digibord optimaal kunt gebruiken in de klas. Doe hier vooral je voordeel mee.
Het doel van een les introductie is om de aandacht van de leerlingen vanaf de start vast te pakken en dit gedurende de les vol te houden. Bewegend beeld is hier een goed voorbeeld van. Trek de aandacht van je leerlingen voor de aanvang van de les door een video op het digibord te tonen. Op deze manier kun je het onderwerp op een laagdrempelige manier introduceren. Dit geeft de leerlingen de mogelijkheid om verwachtingen op te bouwen en zijn of haar kennis van de materie voor te bereiden.
Heb je behoorlijk wat lesstof om over te dragen? Dan kan het voor de leerlingen lastig zijn om de hoofd en bijzaken te onderscheiden. Het samenvatten van grote stukken tekst kan hierbij helpen. Adviseer de leerlingen om hun eigen woorden te gebruiken bij het maken van aantekeningen zodat je ervan verzekerd bent dat ze de stof begrijpen. Het digibord is een handig hulpmiddel. De essentie van je les kun je op het digibord tekenen of opnemen. Door het gebruik van verschillende soorten media maak je de stof visueel, wat meer tot de verbeelding spreekt dan lange lappen tekst.
Feedback is essentieel in het leerproces van leerlingen. Plan hier voldoende tijd voor in. Hierbij geldt hoe preciezer de feedback, hoe meer je de creativiteit en verkennend denken stimuleert. Dit is alleen het geval wanneer je gebruik maakt van opbouwende feedback. Zo verbeteren de prestaties van de leerlingen. Een digibord is een ondersteunend middel bij het bieden van positieve bekrachtiging. Daarnaast is het mogelijk om met een digibord de voortgang van een leerling te volgen.
Een brainstorm met behulp van een digibord stelt je in staat om doelen en doelstellingen te stellen, problemen te presenteren en te definiëren en een gedeeld begrip te creëren. Brainstormen is een mooie manier om creativiteit, verbeeldingskracht en samenwerkingsvaardigheden tussen leerlingen te stimuleren. Een digibord heeft enorm veel mogelijkheden om in teamverband te brainstormen. Op deze manier leren de leerlingen creatieve probleemoplossingen te bedenken en promoot je innovatieve ideeën in je klas.
Storytelling brengt leren tot leven. Hoe visueler je het verhaal maakt, hoe effectiever het leermiddel is. Het helpt de leerlingen om concepten te onthouden met behulp van visuals die je toont op het digibord. Verhalen prikkelen de verbeelding, daarnaast stimuleert het de leerlingen om te communiceren met elkaar.
Laat leerlingen op een digibord samenwerken. Zo oefen je subjectieve vaardigheden en wordt de digitale geletterdheid verder ontwikkeld. Het is zelfs mogelijk om op een digibord een gedeelte ruimte aan te maken voor het oplossen van problemen. Leerlingen werken samen, lossen opdrachten samen op, leren hun werk vast te leggen en hun kennis te delen.
Je probeert zoveel mogelijk lesstof te behandelen in de les, toch is huiswerk een belangrijk onderdeel om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan. Je wilt dat de leerlingen de huiswerkopdracht begrijpen. Heb je er al eens over nagedacht om een huiswerkopdracht te geven door een video? Dit met behulp van een digibord. In de video kun je suggesties vastleggen, aantekeningen maken of de belangrijkste materialen aanwijzen. Deel vervolgens de video met de leerlingen. Het opnemen van een video met een digibord maakt het mogelijk dat leerlingen zelf de instructies kunnen afspelen op hun eigen tempo en geïndividualiseerde instructies krijgen. Een goede manier om differentiatie aan te brengen.
|
https://ctouch.eu/nl/digiborden |