Waarom kunstzinnige workshops voor kinderen?We komen zo nu en dan nog steeds mensen tegen die denken dat culturele workshops voor kinderen alleen maar ‘voor de lol’ zijn. Sommige van die mensen vinden zelfs dat het onderwijs zich helemaal niet bezig zou moeten houden met het organiseren van kunstzinnige activiteiten. Voor hen is school primair de plek waar kinderen moeten leren. Plezier maken is voor hen secundair. En hoewel wij alleen al grote waarde zien in plezier maken om het plezier maken zelf, vinden wij het ook belangrijk om niet uit het oog te verliezen dat actief bezig zijn met kunst en cultuur een essentieel onderdeel is van het leertraject van kinderen. Gelijke kansenKunst en cultuur weerspiegelen wat er allemaal gaande is in een samenleving. Een brede kennismaking met kunst en cultuur staat dan ook in feite gelijk aan een brede kennismaking met wat er gebeurt in de wereld om je heen. En waar de ene leerling thuis best het één en ander meekrijgt, komt de andere leerling thuis helemaal niet in aanraking met kunst en cultuur. Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen, is het dus belangrijk dat de school hierin het voortouw pakt. Met het in-huis kunstonderwijs én door deze lessen zo nu en dan aan te vullen met verrassende workshops in verschillende kunstdisciplines. LevenslessenWat leerlingen dan zoal meenemen uit het kunstonderwijs? Bijvoorbeeld de wetenschap dat er superveel manieren zijn om je uit te drukken en dat die per cultuur ook nog eens behoorlijk kunnen verschillen. Maar ze leren ook om zich te verplaatsen in anderen. Door met de hele klas een kunstproject op te pakken, ervaren ze bovendien hoe het is om samen iets moois te maken en hoe je ervoor zorgt dat de talenten van alle individuele leerlingen tot hun recht komen in de groep. Uiteindelijk gaat kunsteducatie veel verder dan de kunst zelf: het brengt waardevolle levenslessen die de leerlingen nog lang bij zich zullen dragen. |
https://www.grotebroer.nl |