De ondernemer is nog niet geboren die geen originele en vreselijk effectieve manier wil krijgen om nieuwe klanten aan te trekken. Een manier die zijn directe concurrenten niet hadden. Gelukkig kan neuromarketing nu aan deze methode worden toegeschreven. “Dit is een echte revolutie!” – misschien is dat precies wat je dacht. Maar laten we eerst eens kijken wat er achter deze “kist van geluk” schuilgaat en hoe we deze kunnen toepassen in het licht van een zware strijd om klanten. LATEN WE HET CONCEPT BEGRIJPEN Neuromarketing is een vrij nieuwe richting en veel marketeers interpreteren het anders. In brede zin is het een bepaalde set technieken die het gedrag van verschillende groepen consumenten beïnvloeden. Simpel gezegd, het is een wetenschappelijke benadering om uw producten te verkopen door een samensmelting van psychologie en marketing. Als je denkt dat je nog nooit bent bezweken voor de trucs van neuromarketologen, geloof me dan, je vergist je ten zeerste. Herinner je je dat heldere bord met heerlijke foto’s van eten? Leuke muziek spelen in een kledingwinkel? En de geur van de bakker om de hoek? Dit is niet alleen dat, en nu zullen we analyseren hoe het werkt. AANPAK BASIS We hebben dus al eerder ontdekt dat de hoofdtaak van psychologische marketing het beïnvloeden van de emoties van de consument is om ze te overtuigen om jouw product te kopen. En nu heb ik het niet over de invloed van de vrouw op de aankoop van haar auto. Alles is veel dieper en ingewikkelder. Deze methode is gebaseerd op wetenschap. Dat wil zeggen, marketing ziet cijfers en begrijpt op basis daarvan wat werkt en wat niet. In een tijd waarin de wetenschap niet alleen naar cijfers kijkt, maar ook naar de reactie van de hersenen, wat betekent dat het begrijpt waarom dergelijke cijfers blijken te zijn. Begrijpt u het verschil ?! Marketing ziet WAT en de wetenschap ziet WAAROM. Om te begrijpen waarom de ene advertentie werkt en de andere niet, of waarom iemand op een cruciaal moment uiterst onlogische en soms ontoereikende beslissingen neemt, bestudeert neuromarketing alle aspecten van ons gedrag, namelijk: Heb je deze cavia’s al geïntroduceerd tijdens al dit onderzoek om te begrijpen hoe een van de marketingbeslissingen een persoon beïnvloedt?! METHODEN VAN TOEPASSING Wij zijn voorstanders van praktische methoden, geen transparante theorie. Daarom zullen we verder kijken naar de methoden van psychologische beïnvloeding met voorbeelden. Daarnaast kijken we hoe je dit allemaal thuis kunt implementeren. Maar ik waarschuw je meteen dat het niet zal werken om alles hier en nu te implementeren, maar dat het niet eens logisch is. Omdat je niet meteen een zichtbare winststijging ziet, versterk je eerder het fundament dat je hebt en implementeer je een van de marketingchips waar je zo van houdt. Visueel effect De essentie van deze methode is erg pragmatisch. Je moet door middel van visualisatie emoties bij een persoon oproepen. Hier zijn geschikt: felle kleuren, ongebruikelijke prints, creatieve kleuren, enz. Het belangrijkste is dat het merkbaar is voor de consument. Bovendien slagen bedrijven vaak in één ‘life hack’: ze gebruiken kindergezichten in hun reclamecampagnes, waarbij de omzet met 20% stijgt. Om deze methode in de praktijk te consolideren, volstaat het om te beslissen wat u precies wilt overbrengen op de eindconsument en welke emotie u wilt oproepen. En verder, zij het zonder onderzoek, maar beslis wat van invloed kan zijn op het bereiken van het doel. Een goed voorbeeld gebaseerd op de kleuren van uw bedrijf. Kijk, in welke kleur uw advertentie, pand, huisstijl is gemaakt. Heb je gekeken? Wees nu verrast, want het gebruik van een ander palet geeft een overeenkomstig andere reactie, bijvoorbeeld: Rood – stimuleert de hersenen. In combinatie met zwart en goud zorgt het voor een romantische sfeer; Oranje – versnelt de ademhaling, veroorzaakt onbewuste vreugde. Maar met een zeer heldere kleur kan het agressie veroorzaken; Geel – verhoogt de concentratie van aandacht, wordt voor een langere periode in het geheugen opgeslagen; Groen – veroorzaakt een gevoel van tevredenheid en kalmte, en bevrijdt ook van de manifestatie van negatieve emoties; Blauw – vormt een gevoel van vertrouwen, betrouwbaarheid en veiligheid in het hoofd van de consument. Als de kleur erg koud is, kan het effect van “afstoting” worden verkregen; Zwart – geeft een sfeer van gratie, wekt een gevoel van onafhankelijkheid bij de cliënt, maar aan de andere kant kan het leegte veroorzaken; Bruin is een passende kleur voor een publiek van conservatieven en praktische mensen. Het is geruststellend en tegelijkertijd bemoedigend. Dit zijn natuurlijk niet alle kleuren. Bovendien heeft elke kleur zijn eigen temperatuur. Maar de betekenis, denk ik, is je duidelijk dat je met behulp van kleur invloed kunt uitoefenen op het onderbewustzijn van mensen en hun keuze. We hebben zo’n truc geïmplementeerd in melkverpakkingen. De kracht van geur Deze methode is gebaseerd op de invloed van de menselijke zintuigen. Als je “daar” komt, dan is de klant voor altijd van jou. Om de marketing van hun producten te vergroten, nemen bedrijven hun toevlucht tot geavanceerde geurtrucs. Parfumwinkels – verstuiven een licht aroma voor hun ingang, en coffeeshops – “laten” de geur los van heerlijke koffie, met een geur die klanten heel graag een kopje aromatische drank willen. In een relatie tussen een man en een vrouw kan het reukvermogen veel dingen doen. Maar we hebben het over zaken, dus laten we verder gaan met oefenen en voorbeelden bekijken van de succesvolle implementatie van deze aanpak: Kledingwinkels gebruiken geuren van vanille, basilicum, citroen en munt om het gevoel van comfort te verhogen; De bakker leidt de kap rechtstreeks de voetgangersstraat op, zodat het onmogelijk was om er langs te gaan; Autodealers spuiten de geur van een nieuwe auto om mensen het verschil te laten voelen tussen hun auto en een nieuwe; Het reisbureau creëert in zijn kantoor een sfeer van de zee en doet dit ook met behulp van de geur van de zeebries. De geur verkoopt. Niet op tafel, maar in Japan zijn machines met gebruikte slipjes van verschillende meisjes erg populair. Waarom? Geloof me, het gaat niet om het uiterlijk, maar om de geur. Het klinkt misschien vreemd, maar het blijft een feit. Smaakeffect Misschien wel een van de meest voorkomende manieren om de consument te beïnvloeden. Weet je nog hoe vaak je een proeverij van dit of dat product hebt gezien? Het is vermeldenswaard dat bedrijven die regelmatig proeverijen organiseren, een voordeel hebben ten opzichte van hun concurrenten, aangezien na het proeven de kans dat een klant uw product zal kopen dramatisch toeneemt. Daarom verbergen alle bedrijven het recept voor hun sauzen, omdat ze willen dat het op het onderbewustzijn blijft. Aanrakingseffect Is het je opgevallen hoe lang mensen de dingen draaien die ze gaan kopen? Het punt is dat de klant het product altijd volledig wil evalueren, en hiervoor moet hij: aanraken, draaien, vertrekken en een reeks rituelen uitvoeren om zijn eigen onbevooroordeelde houding te creëren. Als u zeker bent van de kwaliteit van uw product, laat de klant dan onmiddellijk de voordelen beoordelen. Hoe meer een klant een product met zijn eigen handen ‘behandelt’, hoe groter de kans dat hij het uiteindelijk koopt. Het gebruikelijke werkt tenslotte correct – “Wat ik in mijn handen heb, is van mij”. Zoals gewoonlijk een paar voorbeelden uit verschillende gebieden met een touch-effect. Maar wees voorzichtig, de verkoop kan na implementatie sterk toenemen: De kantoorboekhandel motiveert de cliënt om iets met een pen te schrijven, ogenschijnlijk om te zien hoe ze schrijft; Het meubelbedrijf laat de klant letterlijk zitten, liggen of zelfs beter slapen in hun meubels; De fitnessclub maakt een excursie rond de club zodat de cliënt niet alleen kijkt maar ook de simulatoren aanraakt; Het is geen toeval dat een horlogewinkel een product om je pols probeert en je het niet zomaar laat zien. Het touch-effect is een soort implementatie van de triveriserende benadering, op een minimale manier. Als je een persoon een tijdje geeft wat hij wil. Ik heb hier een aparte video over gemaakt, kijk, beoordeel. Ik raad ten zeerste aan om in uw bedrijf te implementeren: Auditief effect Audiobegeleiding, als het u niet dwingt om naar uw winkel te gaan, zal zeker de aandacht trekken. Deze methode is heel gebruikelijk in winkels, modewinkels waar muziek buiten de muren speelt. Zij is het die uw onderbewustzijn beïnvloedt. Snelle muziek versnelt je, langzame muziek kalmeert je. Dit betekent dat we snelle muziek aanzetten tijdens de spits, en de stilste in onze vrije tijd. Zo’n kleinigheid is op zichzelf niet merkbaar, maar in het algemene beeld creëert het het gevoel van een echte auto, die elke derde persoon in Rusland nu wil bezitten. KORT OVER HET HOOFD Nou, je bent goed geïnformeerd en hebt het gevoel dat je mensen kunt managen. Aan het einde van het artikel wil ik herhalen dat neuromarketing zelf niet zal werken zonder de juiste basis voor te bereiden. Daarom moet dit materiaal alleen worden benaderd als alles klaar is in het bedrijf, en niet als je chips wilt, en je van links naar rechts chat. Maar als u een doorgewinterde ondernemer bent en alles in uw bedrijf al is geïmplementeerd, dan kunt u geld gaan investeren in de wetenschappelijke studie van uw klanten. Dit gaat niet snel, maar als er miljarden op het spel staan, is het een kleinigheid om een reclamecampagne binnen enkele dagen te analyseren. Bij een grote aanpak moet alles perfect zijn! …..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»! udemy instagram marketing book
|
https://marketingbook.shop/ |